onsdag 23. januar 2013

Fru Varmhjerta

Børre og jeg ble trukket mot sola i dag tidlig, og selv om det var 18 minus og det reiv i nesa og barten til Børre var frosset før vi rundet hjørnet, labbet vi ivei for å få noen stråler på oss.

Det er forresten noe av det deiligste med å bo her: Det er så mye natur og vær! Og det er bare å ta på seg skoene (eller støvlene, eller tøflene - det som er i umiddelbar nærhet) og løpe for å få det med seg, enten det er snakk om soloppgang, solnedgang, årets regnskyll, isråk på fjorden, måneskinn, rådyr i skogen, vinterstorm, høstgufs eller vårspiring. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har løpt ut av døra - iført stillongs, hengepupper og støvler, med åpen jakke og lua på snei, med kamera i høyeste beredskap fordi jeg for eksempel har sett antydning til en fantastisk måne over Konglungen. Og selvsagt, i det jeg har har passert Spiradammen har skyene kommet og ødelagt hele motivet mitt.. Og jeg oppdager at jeg har glemt å kle på meg, ser meg beskjemmet rundt og skynder meg hjem igjen. Jeg får i det minste trim. Og Børre er veldig fornøyd med disse impulsive turene. Og at jeg er hekta på måne og sol, skyer og vind er vel nå hevet over enhver tvil. 

I alle fall, i dag tidlig var det en nydelig soloppgang over Oslofjorden og vi gikk til Vettrebukta for å se. Knitresnø, frostrøyk, hvite flater så langt øyet kan se og det vakre lyset - i sånne øyeblikk blir man litt gladkristen og ekstra varm i hjertet. (Vil du bli enda varmere i hjertet, se flere himmelske bilder hos Petunia.)

I dag reiser jeg fra minusgradene og ned til Konemor og familien i Spania. Vi samles der, alle Perezene med inngiftede, slekt og venner. Vi skal tenne lys, vi skal minnes, vi skal være sammen og vi skal ta vare på hverandre. Og det er så sant som det er sagt - og et bevis på at det som deles herfra stort sett er er skrevet i en kontekst der jeg velger å fokusere på det som er fint og positivt: Øyet kan smile, munnen kan le - men gråten i hjertet kan ingen se. 

Ta vare på hverandre der ute - livet er skjørt og alt for kort. 


3 kommentarer: