søndag 19. august 2012

Fru Supersøndag!

For en fantastisk dag! Det var allerede over 20 varmegrader ute da jeg sto opp i ti-tia, og da var det jo bare å ta på bikini, pakke en sekk og slenge seg på syklene ut til Kuodden. Her demonsterer Konemor hvordan man bruker baderingen, til stor glede for oss andre. 


Anthon ville gjerne bade sammen med matmor, og det gikk som dere ser, litt så som så. 


Kuodden ligger ytterst på Konglungen. Det er (som jeg har skrevet før, og jeg kommer til å angre på at jeg skriver det igjen) en perle som ytterst få har oppdaget. Hver gang jeg er her, proklamerer jeg høyt og tydelig at jeg ALDRI skal flytte fra Asker, plasker i sjøen til jeg blir like skrukkete som jeg antagelig er den dagen jeg tar mitt siste åndedrag og kjenner i hele hjertet hvor utrolig GODT slike dager gjør.   


Vakre Konglungen. Jeg skrev en gang at jeg lurte på om de som bor her vet å sette pris på hvor ufattelig priviligerte de er som kan stå opp hver morgen og se utover paradiset - og hver gang jeg tenker på at jeg skrev det, får jeg litt dårlig samvittighet. Hvem er jeg til å predike om at jeg håper at de reflekter over at de faktisk har hus med strandlinje og båt og hele eventyret, det gjør jo meg til en  fjott og sånn har jeg ikke lyst til å bli oppfattet. Unnskyld. 


Det var så mange båter på fjorden i dag at de kjørte i kø både ut og inn Leangbukta og videre utover. Vi nordmenn er ganske søte når det kommer til finvær og det å få frisk luft i lungene - tenk så glade vi hadde vært om det var sånn hele året! Eller kanskje ikke. Hadde slikt vær vært dagligdags hadde vi kanskje mistet evnen til å bli så euforiske og lykkelige hver gang gradestokken tippet det magiske tjuetallet? Kanskje vi har godt av årstidene, kanskje det er det som gjør oss til de fine raringene vi er? 

I skrivende stund er det fortsatt over tjue varmegrader ute, klokka har tippet halv ti, stearinlysene er tent her i Askelien, jeg sitter varm og solbrun i solkjole og ullsokker og har slett ikke lyst til å gå og legge meg.  Jeg vil jo strikke ferdig alpakkagenseren jeg begynte på i dag! (Utålmodig jeg? Har jeg aldri hørt..)

Kanskje enda en god grunn til å ikke bare ha finværsdager? Jeg hadde fått underskudd på søvn, hatt alt for mange strikkegensere og når skulle jeg fått brukt dem hvis det bare var sol og sommer? Nei det er nok best at det er som det alltid har vært. Stabilt ustabilt.  

PS! Som en ekte royalist har jeg i dag flagget for bursdagen til HKH Mette-Marit. Konemor lurte på om jeg virkelig HADDE blitt min egen bestemor. Mulig hun har rett? Flagger du for kongelige? 





4 kommentarer:

  1. Det har vært en flott og varm dag i dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Måtte det vare til langt uti oktober! :)

      Slett
  2. Klart vi ikke hadde satt like stor pris på sol og varme om det var sånn hver dag. Glad jeg ikke bor i Florida for eksempel. Innbiller meg det er short-vær der hele året. Setter pris på årstidene jeg.
    Her måtte jeg trekke inn fra terrassen i dag, det ble rett og slett for varmt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har nok rett, selv om jeg liker å tro at vi hadde vært som vi er likevel. Jeg merker jo det når vi er lenge i Spania, at det faktisk går an å bli sur selv når det alltid er sol ;)

      Vi tok ut hageslangen da vi kom hjem fra stranda, det var helt påkrevd. DIGG med slike dager! :)

      Slett