fredag 1. juni 2012

Fru Fjolletante


I dag går ferden til barndommens dal for å hilse på Den Lille Prinsen for første gang og tantene er heeelt tussete! (I alle fall DENNE tanta. Den andre er mer sindig av seg, og godt er det -  da ligner det liksom litt ut.)

Noen spurte meg hvorfor jeg bruker ordet tantebarn og ikke det vanlige ordet "nevø", og da jeg begynte å tenke over det så er det faktisk et ord jeg aldri har brukt? Det "eksisterer ikke" i dialekten min tror jeg? For meg er en nevø Ole, Dole og Doffen (I en og samme slengen selvsagt) og veldig bokmål, og jeg kan ikke huske noen jeg kjenner hjemme i Oppdal som bruker ordet. Dette må jeg forske på i helga skjønner jeg.

Vel, nevø eller ei - i dag er Den Lille Prinsen en hel uke gammel og han har sikkert lagt på seg mer enn de 2,8 kiloene han veide da han ble født. I følge min mor har han blitt "sååååå stor", men det er vel med barn som med fisk, de blir større for hver gang noen spør? Det blir uansett helt fantastisk å se ham, og ikke minst - stikke nesa langt inni halsgropa og SNUSE. Nå kan det vel hende at nesa mi er større en halsgropa hans når jeg tenker meg om, men dere skjønner hva jeg mener. Ingenting lukter så godt som en ren og liten baby.

Noen timer effektiv jobbing nå, så setter konemor, en nyfrisert og nybadet Pelle og jeg snuta mot snø og kulde - helt frivillig. Jeg går barføtt i skoa og håper på et mirakel over fjellet.

Apropos mirakel så har det med å leve et billøst liv hittil gått over all forventning! Vi leier når vi trenger det, vi har et vennepar som hjerteligst låner bort bil nr 2 når som helst og vi har venner som hjelper oss hvis det er noe som er for stort til å ta på sykkelen. At jeg skulle bo på landet og ikke ha bil og IKKE savne det, hadde jeg vel ikke trodd - men nå synes jeg at det er så behagelig at det er bare å vente enda litt til med å kjøpe en ny. Og så økonomisk som det er!
En leiebil som er litt større enn en Ka koster en tusenlapp for ei helg - og skulle konemor og jeg tatt toget oppover, hadde det kommet på nærmere 3000,- tur retur med hund og uten minipris. DET er galskap det! Fy NSB for at dere er så dyre! Da er det mye bedre å svi av noen kroner på en splitter ny, svart og deilig Golf som tar oss trygt oppover. Jeg elsker Golfer forresten. Min første bil var en senka Golf GTI med breidekk, og siden har jeg digga den typen. Harry? Se jeg bryr meg.

Ha en strålende helg der ute i verden, og husk å finn noe som du kan tenke på og være litt ekstra glad for! :)


8 kommentarer:

  1. Ingen ting lukter så godt som en baby !!!
    Kos deg med tantungen i helgen :)

    Fin 1. junidag til deg
    Klem Heidi

    SvarSlett
    Svar
    1. Stooor forsinket klem tilbake! :)

      Slett
  2. Kos deg masse med tantungen!! -som det heter på mine trakter. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det heter vel tantungen der jeg kommer fra også, når jeg tenker meg om! :) Lett å bli forvirra! ;D

      Slett
  3. For et herlig humør på deg! God tur!

    Skulle ønske jeg ble tante en gang, men det blir jeg ikke, og det er et savn. Har mine egne, da:-) Dessverre er de ikke så interessert i denne snusinga lenger!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er heldig som har egne, og så kan du tjuvsnuse på dem! ;D

      Slett
  4. Artig blogg. kjem tilbake hit. godt med noen som bare lager hverdags-synsing uten mer fjoll og fjas. herlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. TAKK skal du ha! Velkommen tilbake! :))

      Slett