onsdag 30. mai 2012

Fru Komfortabel


Før helga var jeg på fredagspils med jobben og vi endte opp på Jernbanetorget. Sola skinte og det var varmt, uteserveringen var full av glade ansikter og det var rett og slett en slik maikveld man gjerne drømmer seg tilbake til når styggværsdagene kommer. 

Å sitte der på torget og se på alle menneskene som kommer og går, både utenlandske og norske, de med koffert, de med knekk i knærne og de uten, de som har det travelt, de som gjør som meg: ser på andre, de med et par glass for mye innabords og de som bare tusler rundt er noe jeg kan bruke timer på. Bare se. Se og sanse og lage historier om alle jeg ser; hvor de kommer fra, hvem de er sammen med, hvor de skal, hva de jobber med... i det hele tatt, bare la fantasien løpe fritt.

Da jeg flyttet til Oslo i 1992, pleide jeg av og til å sitte på en benk på Karl Johan på søndager og se på folk som gikk forbi. Helt sikkert en rar ting å gjøre, men for en landsens pike som jeg da tross alt var, var det både spennende og eksotisk. Storbyen. Mange forskjellige mennesker, forskjellige farger, forskjellige språk, forskjellige lukter. Når jeg ikke satt på benken, tok jeg trikken og t-banen til steder jeg ikke hadde vært før, og på den måten lærte jeg byen å kjenne.

Den landsens piken eksisterer enda og liker fortsatt å ta seg tid til å se og oppleve ting som som skjer rundt omkring.  Når ting blir for selvsagte og lyserosa, når jeg begynner å glemme at ikke alle lever på en velfrisert eng av grønt gress, hender det at jeg går til steder  av hovedstaden som kanskje skremmer meg litt, bare for å utfordre meg selv - og mine  fordommer. For å få en liten wakeupcall på at ikke hele verden består av hvite stakittgjerder og skinnende biler. For å se ting med egne øyne og ikke som det står i avisene. 

Oslo har så mye å by på, og tar man seg tid til å se litt utenfor sin egen nesetipp, er det mye å lære og å bli større av. Jeg burde faktisk gå oftere utenfor mitt indre hvite stakittgjerde, bare for å huske dette. 

Tar du deg tid til å gå utenfor komfortsonen? 

2 kommentarer:

  1. Den Følelsen du beskriver er lett å kjenne seg igjen i. Ditt bilde med løvetann og gåsegang i headingen er helt fabelaktig! Takk for hyggelig hilsen på Fjellhytta! Ha en flott sommer og utfordre gjerne deg selv igjen. .... og blogg om det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, det var en vakker dag og motivet dukket plutselig opp! :)

      Klem!

      Slett