fredag 1. april 2011

Fru Morgenselvransakelse


Jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet for å ha latt siste ukers frustrasjon gå utover taco i forrige innlegg. Du vet jo at jeg ikke mener noe vondt med det, jeg setter jo meg selv i et dårligere lys enn det laksetacoelskere befinner seg i, uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg kan jo bli oppfattet som både arrogant og ignorant og andre 'anter når jeg tråkker på Norges sjel på den måten der.

En gang i måneden skriver jeg, som "faste lesarar" vet, i en trønderbartlokalavis og da jeg satt i går og klødde meg i hodet for å finne tema, sa en kollega at jeg kunne skrive om taco. Men nei. Jeg kunne ikke det. Å skrive nedsettende om taco i Trøndelag er som å skrive min egen "avslag på oppholdstillatelse"-attest. Man velger sine kamper med omhu, jeg har en vakker dag tenkt å flytte tilbake og skal jeg først drite i eget reir blir det noe langt mer (for meg) alvorlig enn taco det blir snakk om.

I dag er det jo forresten tacodagen over alle når jeg tenker meg om. Gullrekka og A4-hyggen kommer krypende inn i ganske mange, meg selv inkludert. Da jeg var i tjueåra lo jeg helt sikkert foraktelig av de som satt hjemme og så på tv på fredagene. Jeg hadde vel aldri trodd jeg skulle bli en av de som faktisk liker å komme hjem fra jobb, freshe huset i en fei, lage taco, slenge beina på en puff, drikke vin og se på Nytt på nytt. Men her har du meg faktisk, svart på hvitt. Og jeg er ikke flau for å si det engang.

Jeg hadde jo aldri trodd at jeg kom til å klage over sniktrekk og å bruke sko tilpasset vær og føreforhold heller, men så feil kan man altså ta. Jeg skjønner nå hvorfor foreldrene mine ikke gadd si noe da jeg var yngre, de visste jo at jeg kom hit jeg er nå uansett. Smart gjort av dem forresten, det sparte dem for mang en kjeftesmelle og furten fjortis-fru Perez. (og jeg var fjortis til jeg var... ehhhm.... 37?)

Kos deg med hva det måtte være i dag, om det gir hull i tenna eller gjør deg tjukk og utsatt for hjerteinfarkt, om det gir deg hallusinasjoner i dag eller nedturer i morgen, om det er med eller uten laks, om det er hjemmelaget eller kjøpt fiks ferdig, om det lukter hoggorm eller blomstereng, om det er harry eller classy - det det bryr jeg meg ikke noe om - det er nemlig DITT liv!

(Og du store min så godt det er med slike selvransakelesoppvåkninger, og det midt i min egen blogging og før klokka åtte på morgenen! Dette blir en bra dag. Jeg er ikke så verst når jeg bare får tenkt meg litt om, gitt!)

God fredag - og som du ser på bildet HAR våren kommet til oss, selv om det snødde i går! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar